kinderen begeleiden

kinderen met faalangst begeleiden
Het begeleiden van kinderen met faalangst is niet altijd eenvoudig. Kijk er niet van op als de terugweg (het aanpakken van faalangst) net zo lang duurt als de heenweg. Het gaat vaak met vallen en opstaan. Twee stappen vooruit, één terug. Dit doet niets af van de noodzaak: zelfvertrouwen en welbevinden zijn ongelooflijk belangrijk. Een veilig basisklimaat en een goede pedagogische relatie zijn onmisbaar. Daarnaast nog enkele samenvattende tips op een rijtje:
- Leer (en leef voor!) dat fouten maken mag.
- Kijk, luister en veroordeel niet.
- Bedenk samen of de eisen die de leerling aan zichzelf stelt reëel zijn.
- Geef complimenten die een groeimindset stimuleren.
- Zoek samen met de leerling wat zijn/haar eigen bijdrage is bij het succes. Dan zien ze dat succes niet toe te schrijven is aan toeval.
- Breng de leerling in contact met medeleerlingen die hetzelfde ervaren. Erover praten helpt, dan merken ze dat ze hierin niet alleen staan.
- Maak gebruik van hulpmiddelen, zoals boeken of spellen.
kinderen met dyscalculie begeleiden
- Geef het kind meer instructie- en oefentijd, bijvoorbeeld door middel van verlengde instructie.
- Zorg voor uitgebreide inoefening aan de hand van de volgende stappen: eerst voordoen, dan samen doen, tenslotte zelf doen.
- Biedt één strategie tegelijk aan. Doe dit dan intensief.
- Oefen de deelvaardigheden expliciet. (expliciet betekent duidelijk zijn; letterlijk zo gezegd.)
- Beperk de momenten van zelfstandig werken.
- Geef dagelijks automatiseringsoefeningen.
- Geef directe feedback; moedig aan en geef positieve feedback.
- Laat het kind hulpmiddelen gebruiken bij rekenen, bijvoorbeeld concreet materiaal, zoals rekenmachine.
hoe kun je kinderen begeleiden als pw'er?
de kind aandacht geven dat die nodig heeft bij faalangst laat de kind zelf eerst uitkomen en voorbeelden geven van hoe die dat zou kunnen doen.
dyscalculie: ervoor zorgen dat hij/zij iets zelf probeert, wat je kunt doen is eerst voordoen, dan samen doen, tenslotte moet hij/zij het zelf kunnen doen.